Home » Blog » Inspiratie » Zelfredzaam blijven

Zelfredzaam blijven

door | 12 okt, 2021 | Inspiratie

!!Valpreventie
Ik heb in de week van de valpreventie een interessant college gevolgd van hoogleraar Nathalie van der Velde in het kader van de valpreventie week. Hieronder geef ik een kort verslagje.

Wist je dat:
– 33 % van de 65-plussers komt jaarlijks ten val en bij 70% daarvan heeft het lichamelijke gevolgen.

De 3 meest voorkomende letsels zijn:

1. hersenletsel

2. heupfractuur

3. polsfractuur.

Zij benadrukt dat vallen meestal een symptoom is en dus vaak een onderliggende reden heeft.
Denk aan een vermindert zicht, gehoor, verminderde stabalans, de hersenen werken trager, stuggere gewrichten, tragere reflexen, verminderde spiermassa en minder capaciteit van de longen.

Natuurlijk heb je ook nog de risicofactoren van buitenaf, denk aan een losliggend tapijt of de verkeerde hulpmiddelen en of medicatie.

Alleen letsel behandelen na een valincident en geen verder onderzoek naar de oorzaak, zorgt ervoor dat 20% binnen een maand terug is met een nieuw valincident.

Dus alleen fysiotherapie of deelnemen aan een beweegprogramma heeft geen zin als er niet verder gekeken wordt naar de patiënt.

Ben jij een 65-plusser?
Wat doe jij al aan valpreventie?

Zet de stap en kom eens kijken wat jij zou kunnen doen.
Want valinterventie nummer 1 is BEWEGEN

Maar ook:
In gesprek gaan met je arts, fysiotherapeut of andere zorgverlener als je denkt dat een van onderstaande punten van toepassing op je kunnen zijn: medicatiebewaking, visusproblemen, huis/omgeving, voeding (o.a. alcohol), voetproblemen, onderliggende ziektes, voorlichting en of psychologische hulp

De grootste wens van alle senioren is; “ZELFREDZAAM BLIJVEN”.
De meeste mensen willen onafhankelijk van anderen zijn, zelfstandig blijven wonen en zelf de regie over hun leven houden.

Dat wil jij toch ook?
Wil je meer weten over een effectief beweegprogramma?
Kom eens een paar proeflessen proberen in “Tai Chi Qigong” of in de Blij(F)Bewegen lessenOok als je denkt dat bewegen in een groep niet meer mogelijk is voor je!

Schrijf je nu in voor 3 gratis proeflessen!!!

Kun je niet zo lang wachten?
Doe dan mee met mijn filmpjes met als thema “Valpreventie”.
https://youtu.be/ADMiY7LF5eI

Over Inge

 

Ik ben erkend Dans, Zhineng- en Tai Chi docent. Daarnaast heb ik  de opleiding tot BOCAM therapeute gevolg, de medische basiskennis en vele andere bijscholingen in de medische qigong.

Gerelateerde artikelen

De Lotus

De Lotus

In de modder van een kleine modderpoel ergens in het zuiden van India was een klein zaadje terecht gekomen. Heel langzaam en voorzichtig groeide het zaadje uit tot een wortelstok met wortels die hem heel stevig verankerden in de aarde.

Lees meer
Hara

Hara

Hara
Hara, het dragende midden’ 
Von Dürckheim

Hara is de Japanse benaming voor Dan Tien, je buikholte, je centrum. Het begrip Hara is echter meer uitgewerkt en heeft ook een bredere betekenis als een manier van zijn.

Lees meer
Ontspan

Ontspan

Ontspan je lichaam volledig, als smeltend ijs. Kalmeer je gedachten. Laat plaatjes, verwachtingen en oordelen los. Open de deur naar directe ervaring van de werkelijkheid.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Regelmatig plaats ik via mijn blog artikelen leuke oefeningen, meditatie’s en verdiepende teksten.

Deze kun je gratis volgen om je kennis te vergroten, beter te ontspannen of gewoon even lekker te bewegen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin