Home » Blog » Inspiratie » Botten bouillon

Botten bouillon

door | 18 okt, 2021 | Inspiratie

Botten Bouillon/BoneBroth

De scholen zijn al een paar weken bezig, het is herfst en ineens ben ik onwijs verkouden!😨 Super vervelend én als moeder van 3 mag ik natuurlijk niet ziek worden dus: ik ben snel naar de biologische slager gereden om wat bio runderbotten in te slaan🐄! 

Mijn moeder maakte vroeger al bouillon van botten om aan te sterken. Vele healthy lovers drinken dagelijks bouillon gemaakt van botten. De Chinezen raden bouillon aan, zij geloven dat de Chi in het lichaam hersteld wordt💪🏼. Het leuke is dat moderne wetenschap bevestigt dat bouillon van botten inderdaad heel voedzaam kan zijn.

Botten: zeer rijk aan calcium en fosfor. Ook zit er redelijk veel magnesium, kalium, zwavel en silicium in.

Merg: bevat veel vitamine A, vitamine K2, omega 3 & 6 vetzuren. Ook zit er veel van de mineralen ijzer, selenium, zink, boron en mangaan in. In het merg van rund en lam zit ook nog wat CLA.

Bindweefsel: hierin zit veel glucosamine en chondroïtine. Deze stoffen zitten meestal in supplementen tegen reuma en gewrichtspijn.

In botten, merg en bindweefsel zit veel collageen dat tijdens het koken wordt omgezet naar gelatine. Gelatine is weer zeer rijk aan de aminozuren glycine, proline en glutamine. Deze zijn zeer heilzaam voor onze gezondheid.

Door wetenschappelijk onderzoek weten we dat bottenbouillon extreem gezond is voor het lichaam. (Dit geldt niet voor kant-en-klare soepen uit de supermarkt.)

Het maken van een bottenbouillon is simpel, de basis:

Ingrediënten

4 liter water

30 ml appelazijn

1 kilo botten

Keltisch zeezout naar smaak toevoegen.

Doe alles in de pan en zorg dat ze onder water staan.

Breng het geheel aan de kook.

Laat het minimaal 8 – 12 uur sudderen op laag vuur.

De reden dat er azijn aan toegevoegd wordt is dat het de mineralen makkelijker uit de botten trekt. Hierdoor wordt de bouillon niet alleen gezonder, het proces gaat ook iets sneller.

Zoals je hierboven ziet is dit de basis. Je kan ervoor kiezen om diverse kruiden, uien, knoflook etc mee te koken. Ieder ingrediënt geeft een extra smaak en maakt dit basis recept extra gezond. Wees creatief, variëren dus!

Bewaar de soep in kleine porties in de vriezer. Heel gezond als basis voor Jus, een heldere groentensoep, of ipv water door bijvoorbeeld pompoensoep.

Veel liefs en een gezonde groet,

Marleen Dieperink

Orthomoleculair Voedingscoach 

https://marleendieperink.nl/

Over Inge

 

Ik ben erkend Dans, Zhineng- en Tai Chi docent. Daarnaast heb ik  de opleiding tot BOCAM therapeute gevolg, de medische basiskennis en vele andere bijscholingen in de medische qigong.

Gerelateerde artikelen

Hara

Hara

Hara
Hara, het dragende midden’ 
Von Dürckheim

Hara is de Japanse benaming voor Dan Tien, je buikholte, je centrum. Het begrip Hara is echter meer uitgewerkt en heeft ook een bredere betekenis als een manier van zijn.

Lees meer
Ontspan

Ontspan

Ontspan je lichaam volledig, als smeltend ijs. Kalmeer je gedachten. Laat plaatjes, verwachtingen en oordelen los. Open de deur naar directe ervaring van de werkelijkheid.

Lees meer
Master Dou Zhanguo – Spine Qigong

Master Dou Zhanguo – Spine Qigong

In deze video laat Master Dou Zhanguo zien hoe soepel zijn wervelkolom is. Dou zegt: “Het leven ligt in beweging en de wortel van de beweging ligt in de ruggengraat”. Alleen spinale oefeningen kunnen de interne organen direct masseren, hun functies reguleren en ziekten voorkomen door de algehele immuun kracht van het menselijk lichaam te versterken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Regelmatig plaats ik via mijn blog artikelen leuke oefeningen, meditatie’s en verdiepende teksten.

Deze kun je gratis volgen om je kennis te vergroten, beter te ontspannen of gewoon even lekker te bewegen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin