Home » Blog » Inspiratie » Langzaam, gelijkmatig en bewust bewegen

Langzaam, gelijkmatig en bewust bewegen

door | 6 jun, 2022 | Inspiratie

Langzaam, gelijkmatig en bewust bewegen,

Als je ernaar kijkt lijkt het net een film die je afspeelt in slow motion.

Waarom zou je op deze manier bewegen, waar is dat nou goed voor?

 

Langzaam, gelijkmatig en bewust bewegen,

Als je langzaam en met aandacht beweegt merk je veel meer op.

Het voelen van leuke maar ook minder leuke dingen. Neem b.v. spanning in het lichaam dit voelt echt niet fijn maar je moet het eerst ervaren, voelen, bewust van worden voordat je er iets aan kunt veranderen.

Een stukje eigen ervaring:

“Zo leerde ik dat het belangrijk is om contact te maken met je lichaam, te voelen waar het prettig is en vooral te voelen waar b.v. spanning zit. In heel mijn leven had ik nog nooit zoveel spanning gevoeld. Op de gekste tijden was ik me bewust van spanning die ik zelf maakte, b.v.:
• tijdens het autorijden – waarom had ik mijn schouders opgetrokken?
• midden in de nacht wakker worden – waarom had ik mijn schouders opgetrokken terwijl ik lag te slapen?
• een adres op een kaart schrijven – waarom had ik ook hierbij weer gespannen schouders?
En zo ging het maar door, wat had ik veel spanning in mijn lichaam!”

Meer lezen: https://studioneemtijd.nl/over-inge/

 

Ademhaling

Je gaan steeds meer ontspannen ademen waardoor je je adem kunt verdiepen en zelfs adempauzes kunt laten ontstaan. Het bewegen en ademen worden steeds meer een geheel.

Er zijn dan ook vele gezondheidsvoordelen als je een goede ademhaling hebt.

 

Ontspanning

Het langzame en gelijkmatige bewegen zorgt ervoor dat je rust krijgt.  Je verplaatst de aandacht van het denken (hoofd) naar het voelen (lijf). Het vloeiend bewegen houd je scherp, zodra je aandacht ergens anders naartoe gaat zul je merken dat je gaat haperen.

 

Zenuwstelsel

We zijn altijd maar druk, druk, druk!

We staan altijd aan.

Het autonome zenuwstelsel (autonoom=zelfstandig, onwillekeurig) regelt automatisch bijna alle onbewuste functies en processen in je lichaam, zoals je ademhaling, je hartslag, je bloeddruk, de energieproductie, de spijsvertering en de stofwisseling. Over dat soort functies hoef je dus niet na te denken.

Het bestaat uit 2 delen n.l. het sympatische deel en het parasympatische deel. 

1.    Het sympatische deel – Het gaspedaal

Omdat we altijd maar “aan staan” krijgen we veel prikkels te verwerken en kan het zijn dat er teveel gevraagd wordt van hierboven genoemde processen.

2.    Het parasympatische deel  – De accu

Het rem pedaal en de “acculader” van je lichaam is de tegenspeler van de sympathicus, en is verantwoordelijk voor herstel, reparatie, opbouw en rust. Als de parasympathicus actief is, daalt je hartslag, daalt je bloeddruk, krijgen je spieren en organen voldoende bloed en zuurstof. Dit deel van het zenuwstelsel zorgt voor regeneratie, lichamelijke ontspanning, reparatieprocessen. Het sleutelwoord voor de parasympaticus is: HERSTEL

 

Spieren, pezen, gewrichten en botten

Door gelijkmatig en langzaam te bewegen beweegt je lichaam als een geheel en kun je alle spieren, pezen, gewrichten en botten harmonieus samen laten werken. Op deze manier ontstaat er een optimale samenwerking tussen lichaam en geest.

Zelfs de kleinere spiertjes van je lichaam tussen de ribben of wervels worden aangesproken om mee te doen zodat het hele lichaam actief wordt en beweegt als een geheel.

Langzame bewegingen hebben veel invloed op de pezen van het lichaam. Ze beschermen tegen blessures en versterken de botten. Ze zorgen ervoor dat je krachtig en soepel kunt bewegen.

 

 

 

 

 

 

Over Inge

 

Ik ben erkend Dans, Zhineng- en Tai Chi docent. Daarnaast heb ik  de opleiding tot BOCAM therapeute gevolg, de medische basiskennis en vele andere bijscholingen in de medische qigong.

Gerelateerde artikelen

Liefde voor jezelf

Liefde voor jezelf

Liefde voor jezelf Op de dag dat hij zeventig jaar werd, schreef Charlie Chaplin een prachtige tekst. Terugkijkend op zijn leven ontdekte hij dat...

Lees meer
Volg het verhaal van Esther Pesie (deel 3)

Volg het verhaal van Esther Pesie (deel 3)

Ik heb les 3 van Spine Qigong ervaren. Het leuke is, dat de oefening nu uit een reeks verschillende bewegingen gaat bestaan. Elke beweging heeft een iets ander doel. De beweging van vandaag is met name goed voor de schouders, armen, vingers, hart & longen en het creëert ruimte van kruin tot staartbeen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Regelmatig plaats ik via mijn blog artikelen leuke oefeningen, meditatie’s en verdiepende teksten.

Deze kun je gratis volgen om je kennis te vergroten, beter te ontspannen of gewoon even lekker te bewegen.

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin